forrige time startet vi på ett nytt kapittel: nemmelig verbal kommunikasjon. det vil si det muntlige språket. Hvordan lærer vi å kommunisere via språket og hvordan bruker vi det?!
Vi gjorde "ett ekspriment" der 10 stk skulle sitte igjen i klasserommet, mens resten skulle gå ut. Jeg var en av de som gikk ut. Da vi kom tilbake spurte Johanne om forskjellige ting. Da hadde de 10 fått besked om å gjøre forskjellig forstyrrende ting via verbal kommunikasjon. Eks: noen skulle være spydige, mens andre snakket høyt i bakgrunen osv. Dette eksprimentet skulle se hvordan vi andre reagerte på hvordan de andre oppførte seg.
vi snakket også om hvordan vi lærer å utrykke oss fra vi er små barn og hvordan dette utvikler seg etterhvert som tiden går. Det som Karoline skriver i bloggen sin at alle barn i prinsippet har lik mulighet til å lære seg "talen/ tonefallet" i alle språk er ganske intresant :) http://karolinekok.blogg.no/1257080268_01nov2009.html
I denne timen har vi snakket litt om slæng, vi så bla. to klipp fra en serie der de brukte en del slæng. Vi har også snakket en del om hvordan vi bruker språket, hvordan vi formiddler det vi skal si. hvordan uttrykker du f.eks. at du vil ha saltet på andre siden av bordet, uten å virke for høflig/ uhøflig.
vi var også så vidt inne på turskifte. Dvs. hvordan en skal ta ordet i en samtale. Når vi bruker språket lærer vi etterhvert å forstå og handle riktig ved indirekte talemåter. Eks: hvilket tonefall du bruker for å fremheve at det er ett spm. du stiller.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Du har fått med deg mye av fagstoffet, fine tanker rundt det vi har snakka om i timen.
SvarSlett